Här finns bildark och scheman att ladda ner för eget bruk. Bilderna är hämtade från PictoSelector som är ett gratisprogram man hämtar hem från Internet (www.pictoselector.eu). Alla ark finns även att köpa inplastade med tillhörande kardborreband under våra öppettider i visningsmiljön.

https://habilitering.se/stockk/information-material/material-i-stockks-bildshop

Apptips för elever i behov av särskilt stöd

 

https://www.pedagogstockholm.se/surfplattor-och-appar-i-skolan/apptips-for-elever-i-behov-av-sarskilt-stod/
 

 

Texttyper inom genrepedagogiken

Ett språkinriktat arbetssätt hjälper alla elever, menar Karin Rehman, lärare i svenska som andraspråk.

I Språket bär kunskapen beskriver Karin Rehman hur hon använder cirkelmodellen, som är en del av genrepedagogiken, i sin undervisning.

Eftersom många elever i skolan idag har andra modersmål än svenska, ställer det krav på alla lärare att arbeta mer språkutvecklande i sina ämnen. Genrepedagogiken som breddar elevernas kunskaper om olika texttyper är en av flera metoder och förhållningssätt som ger lärare verktyg för det. Arbetssättet hjälper elever att förstå och upptäcka de språkliga mönster som finns i olika texttyper samt att olika texter har olika syften.

Genrepedagogiken är en metod som ursprungligen kommer från Australien och som används framgångsrikt i flerspråkiga miljöer runtom i världen.

Materialet i klippen nedan har tagits fram i nära samarbete med lärare på Knutbyskolan och genrepedagogen Britt Johansson.

https://www.ur.se/Produkter/182356-Spraket-bar-kunskapen/Fordjupning

Diskutera: Språkutvecklande arbetssätt i alla ämnen

tumnagel

Diskussionsunderlaget är ett stöd för lärare som tillsammans vill utveckla sin undervisning mot att bli mer språkutvecklande.

Diskussionsunderlaget är framtaget utifrån läroplanen för grundskolan men är i hög grad relevant för övriga skolformer och verksamheter.

https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3201

Try Reading This Font And You'll Better Understand What Dyslexia Is Like

 

 

https://www.fastcodesign.com/3047080/try-reading-this-font-and-youll-better-understand-what-dyslexia-is-like#1

Korlingsord.se; Om bloggen

Bloggen handlar om:

  • Pedagogiska idéer och praktiska erfarenheter!
  • Mina hej-krumelurer-berättelser och fritt-fall-skrivande!
  • I huvudsak kan allt förklaras med pedagogik, men ett och annat av personlig karaktär kan behöva tvingas in i det pedagogiska tänkandet. Annars kan man gärna betrakta det efter eget tycke och smak.
  • https://korlingsord.se/om-bloggen

Mitt språkutvecklande klassrum

https://hannalar.blogspot.se/
 

Läs- och skrivundervisning

I den här bloggen skriver jag om min språkutvecklande undervisning i åk 1 - 3. Det kommer även handla om reflektioner utifrån mitt uppdrag som förstelärare i åk F-6. Välkommen!

https://lasoskrivundervisning.blogspot.se/

Hülya

– om nyanlända, inkludering, flerspråkighet & utbildning

https://frokenhulya.wordpress.com/

Läsförståelsestrategier i praktiken

https://marietrapp.blogspot.se/p/vem-ar-jag.html
 

En läsande klass

https://www.enlasandeklass.se/om-oss/
 

Om genrepedagogik

 
Alla sammanhang har sitt språk
Vad vill jag säga, till vem och i vilket sammanhang? Vi behöver anpassa vårt språk hela tiden beroende på vilken situation vi befinner oss i. För elever är det oerhört viktigt att lära sig skolspråket som skiljer sig från deras vardagsspråk. Denna erövring av språk är helt avgörande för hur du ska lyckas i skolan.
https://genrepedagogerna.blogspot.se/p/om-genrepedagogik.html

Toura Hägnesten

https://pedagogstockholmblogg.se/tourahagnesten/
 

Modersmål och andraspråk stärker barnets språkutveckling Vad kan förskolan göra så att barn inte förlorar sitt modersmål? Alla förskolor har enligt läroplanen ett uppdrag att arbeta med barnens modersmål. Förskolan ska medverka till att modersmålet utvecklas och det här kan man göra på olika sätt. I Skärholmen har de utvecklat språksamtalet med barnens föräldrar på ett framgångsrikt sätt. https://www.pedagogstockholm.se/sprakutveckling/modersmal-och-andrasprak-starker-sprakutvecklingen/

Hitta språket! En film till föräldrar om små barns språkutveckling 0–5 år Till filmen finns ett häfte där du kan följa med i övningarna och lära dig mer. Ett starkt språk är en viktig grund för barns möjligheter att lyckas i livet. I filmen ”Hitta språket!” får du enkla, lekfulla och roliga exempel på vad du själv kan göra i vardagen för att sätta fart på ditt barns språk. Det utvecklas bäst när du och ditt barn har samma fokus! https://www.kodknackarna.se/hitta-spraket-film-sprakutveckling-barn/

Förskolan ger barn bättre Pisaresultat Elever som gått i förskolan får högre kunskapsresultat än andra barn. Det visar en genomgång av resultatet i Pisaundersökningen. ”Internationellt sett finns det ett väldigt starkt samband”, säger Magnus Oskarsson, projekt‑ ledare för Pisa.  https://www.dn.se/sthlm/forskolan-ger-barn-battre-pisaresultat/

Att främja flerspråkighet i förskoleåldern.  https://www.youtube.com/watch?v=1LIcBT1poYU

Språklek i förskolan 6 min https://www.youtube.com/watch?v=g1PtREfwwXw

 

Teckna språkutvecklande ca 7 min fskhttps://www.youtube.com/watch?v=oSKGSnMiqX8

 

Förskoleburken;

https://www.forskoleburken.com/2010/09/tips-for-att-stimulera-barns.html

Språklekar, lekdatabas och språkverktyg - lekfullt med språk Vi har samlat språkstimulerande lekar i en databas dit du kan logga in! Lekarna riktar sig till barn från ett år och uppåt. Genom lek kan du stimulera barnets språkutveckling. Häftet innehåller språkstimulerande lekar. Högerklicka och ladda hem. (pdf) https://www.folkhalsan.fi/spraklekar

Förskoleforum Frågor och svar kring barns språkutveckling med Barbro Bruce. https://www.forskoleforum.se/expertpanelen_detail.aspx?ExpertID=14

Språklek i förskolan Filmer, artiklar etc om förskolans verksamhet. https://www.pedagogstockholm.se/forskola/

Om Bornholmsmodellen https://www.bornholmsmodellen.se/

Länkskafferiet – förskolan https://www.lankskafferiet.org/

Sagokistan Inspiration och idéer kring sagor, sånger och ramsor. https://www.sagokistan.se/

Tema modersmål Webbplatsen är en resurs för pedagoger i förskola och skola som jobbar med modersmålsstöd, modersmålsundervisning och studiehandledning. https://modersmal.skolverket.se/

Lärarfortbildning - Pedagogisk miljö i förskolan https://m.youtube.com/watch?v=Ae2Alg8S6vw

Appar som utvecklar barns modersmål | Språkträning Många appar har inbyggt tal på flera språk, inte bara svenska. Dessa appar passar bra för att utveckla barns modersmål även om det inte alltid är appens ursprungliga syfte. Via den här sidan hittar du lätt dessa appar och kan även filtrera vidare på ålder eller pedagogisk egenskap. https://www.pappasappar.se/modersmalsappar/

Språkutvecklande arbete i förskolan https://www.youtube.com/watch?v=d91F312Zo50

Sagolådor En sagolåda är en spännande port till sagoberättande. Den inspirerar barnen att följa med berättelsen tack vare konkreta föremål som de kan fästa sin uppmärksamhet vid medan de lyssnar. https://www.folkhalsan.fi/startsida/Var-verksamhet/Barn--familj/Sprak/Spraklekar--sprakverktyg/Sagolador/

Fysisk miljö organiseras för att påverkar barns aktiviteter

En studie vill belysa hur den fysiska miljön på förskolor strukturerar och organiserar barns aktiviteter samt hur den fysiska miljön skapar möjligheter och gränser för barns aktiviteter. Studien visar att den fysiska miljön på förskolan utformas för att på olika sätt organisera och strukturera hela barngrupper. Pedagogernas normer och regler för vad man får göra och inte får göra med vem och när man får göra det, blir synliggjorda just genom utformingen av den fysiska miljön på förskolan.

På förskolor där miljön arrangeras utifrån att personalen anser att ordning och struktur är ett viktigt och eftersträvansvärt mål, ges det mindre utrymme för barnets handlingsmöjligheter. Rum eller platser som är mindre statiska uppmuntrar och stimulerar i högre grad barnen till att tala och förhandla med varandra om de möjligheter som den fysiska miljön faktiskt ger.

Läs på: [Länk]https://nb-ecec.org/sdetails?detail-results%3Alist=post-12293731-sv&submit=Visa+valda

Läsande barn kan ha svårt att förstå texter

(Elwérs studie som vi pratade om i språkgruppen.) Barn som har svårt att förstå vad de läser upptäcks först efter flera år i skolan – trots att de haft problem redan i förskoleåldern. Det visar ny forskning. För skolan blir det en stor utmaning att hitta de här barnen. Barnen i klass 3A läser högt för varandra, två och två. Det är lektion på Brunnbyskolan i Linköping och hela klassen går med liv och lust in för läsandet. Också läraren Annika Fälth läser högt en stund senare, i helklass. Nu gäller det att lyssna för att förstå och lista ut vad svåra ord betyder. Ord som koger och fredlig diskuteras gemensamt. Barnen är med på noterna, och pratar gärna om läsningen.

 

 – Om man läser fel på ett ord och läser tyst så kommer man att fortsätta läsa fel. Men om man läser högt så rättar ju kompisen ordet, säger Tilda Thilenius. Det gäller för läraren Annika Fälth att inte nöja sig med att barnen till synes kan läsa. De måste ha ett bra ordförråd, kunna grammatik och verkligen förstå innehållet - annars har de problem med läsförståelsen.

Läs mer och titta på filmsnutt på: https://www.svt.se/nyheter/sverige/lasande-barn-kan-ha-svart-att-forsta-texter

Barnsånger på olika språk

https://www.youtube.com/watch?v=yCjJyiqpAuU&list=PLCCWl2I5WNzp2Suh1qRhcG4YfHYQ9BFbD

Språk, munmotorik, tecken och rim, korta snuttar.

https://www.youtube.com/watch?v=s7fuSTsrdBg&list=PLAUJNLa0a3IeejGbhCoCu7z5clUERfJVL

Barn med kommunikationssvårigheter

Ulrika Aspeflo. Ca 5 min. https://www.youtube.com/watch?v=s0ZiQjKZ6xA

Barn lär av barn

Ge barn i förskolan en framträdande roll när nyanlända barn ska tas emot. Då kan vi få en förskola där alla - oavsett kulturell eller etnisk bakgrund - har möjlighet att bli inkluderade. Det visar en licentiatavhandling från Karlstads universitet. Ellinor Skaremyr har undersökt nyanlända barns sociala samspel i förskolan. Barn som nyligen kommit till Sverige kombinerar det verbala språket med kroppsspråket. Det märks bland annat på förskolan där de skuggar sina kamrater och endast med någon sekunds fördröjning repeterar deras verbala och kroppsliga handlingar. Läs mer på: https://www.kau.se/om-universitetet/aktuellt/nyheter/artiklar/12858

Språkutvecklande arbete i förskolan

Repris: J Flodin. Ca 50 min. https://www.youtube.com/watch?v=d91F312Zo50

Bildkort med text och utan text

Här finns bilder med och utan text som ni kan använda i olika lekar. Korten kan användas på många sätt, idéer hittar du bland annat i vår lekdatabas. Du kan till exempel skriva "bildkort" i fritextrutan och sen trycka på knappen Hämta. Bildkorten med kroppsdelar och kläder stöder också kapitlen Temalek kroppsdelar och Temalek kläder i Folkhälsans bok Språkfrön. Materialet i pdf-format: https://www.folkhalsan.fi/startsida/Var-verksamhet/Barn--familj/Sprak/Spraklekar--sprakverktyg/Bildkort-och-ovrigt-material/

Appar som utvecklar barns modersmål | Språkträning

Många appar har inbyggt tal på flera språk, inte bara svenska. Dessa appar passar bra för att utveckla barns modersmål även om det inte alltid är appens ursprungliga syfte. Via den här sidan hittar du lätt dessa appar och kan även filtrera vidare på ålder eller pedagogisk egenskap. https://www.pappasappar.se/modersmalsappar/

Språkutvecklande arbete i förskolan

https://www.youtube.com/watch?v=d91F312Zo50

Hur kan förskolan bidra till barns språkutveckling?

Barnens dagliga språkanvändning tillsammans med förskolans personal är grundläggande. Personalens egna attityder till läsning och skrivning samt deras sätt att prata påverkar också. Att samtala fördjupat och utvidgat, både med varje enskilt barn och i grupp, är viktigt.

Barn utvecklar ofta sin läsförmåga långt före skolstarten. Inte bara böcker är av betydelse, utan också datorspel, TV, spel- och samlarkort. Ja, till och med leksakskataloger har betydelse för läsförmågan. Många barn visar ett stort engagemang för läsning och skrivande inom de referensramar som de själva skapat. https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/amnen-omraden/spraklig-kompetens/tema-las-och-skrivinlarning/hur-kan-forskolan-bidra-till-barns-sprakutveckling-1.157367#.VBihZwywhZc.facebook

Flerspråkighet på förskolan

https://pedagogstockholmblogg.se/redaktionen/2014/08/22/flersprakighet-pa-forskolan/

Flerspråkiga barn i förskolan

Vill du veta hur man kan arbeta språkutvecklande i förskolan? Vilken litteratur borde man börja läsa? Här ger vi lästips för dig som vill lära dig mer om att arbeta med flerspråkiga barn i förskolan. (Som ni ser har ni redan litteraturen. Jag köpte in dessa och några till i våras, 2014.) https://www.andrasprak.su.se/f%C3%B6rskola/litteratur/flerspr%C3%A5kiga-barn-i-f%C3%B6rskolan-1.90415

Läsförståelsestrategier

Tips för den som vill lära sig mer om läsförståelsestrategier, korta avsnitt, under 10 min. I första introduktionsfilmen påtalas att andraspråksbarn har stor hjälp av strategierna och att det skulle vara önskvärt att strategierna introduceras redan i förskoleåldern.

https://www.ur.se/Produkter/182939-Strategier-for-lasforstaelse-Introduktion

 

Hulya Basaran

Jag arbetar som förstelärare i Trollhättans stad och som lärare på Kronan- en skola som är rik på språk och lärande! Mitt uppdrag är främst att Inkludera elever som är nya i svenska språket och nya i den svenska skolan.I mitt klassrum är digitala verktyg en naturlig del i elevernas språk- och kunskapsutveckling.  https://www.skolappar.nu/author/hulyab/

 

Pedagog Malmö

https://pedagog.malmo.se/