Om oss
Alla kloka tankar har redan tänkts tusentals gånger
Men för att göra dem till vår verkliga egendom
Måste vi noggrant tänka dem om igen
Tills de slår fasta rötter i vår egen erfarenhet
Johann Wolfgang von Goethe
Våra användare
Projektets historia
Språket är vårt främsta tankeverktyg och det är med hjälp av språket vi undervisar våra elever därför måste lärare vara medvetna om språkets roll för tanke- och kunskapsutvecklingen. Tala/samtal, lyssna, läsa och skriva är språkliga färdigheter som är ständigt närvarande i undervisningssituationerna. Det är ofta genom det skrivna och talade språket som eleverna visar sina kunskaper och som lärare baserar sina bedömningar på. Därför krävs att lärarna är medvetna om vilka språkliga krav undervisningen ställer.
Lärares bemötande och förväntningar på eleverna har betydelse för hur eleverna själva ser på sina framtidsutsikter. Framgångsfaktorer i ett flerspråkigt klassrum är lärare som med stor tydlighet, med tillit till elevernas potential och med ständiga utmaningar lotsar barnen gradvis mot allt större språklig flexibilitet, där skolans koder införlivas i elevernas språkliga repertoar.
Den förförståelse som läsaren har med sig är avgörande för förståelsen av texten och därför är det avgörande vad läraren gör innan de presenterar en text för eleverna. Elever behöver tillgång till en språkligt och kulturellt rik omgivning, en mängd olika lässtrategier och möjlighet att få utveckla resurser för framgångsrik läsning. I fråga om stöttning till andraspråkselever handlar det om att reflektera över vilken sorts hjälp eleverna behöver, inte att förenkla uppgiften. När eleven fått självförtroende och kunskap drar sig läraren tillbaka.